Filtr hydrauliczny w ciągnikach i maszynach rolniczych – rola i zastosowanie

W prowadzeniu gospodarstwa rolnego obecnie pomaga duży sztab maszyn rolniczych. Najczęściej w pracach na roli wykorzystuje się traktory, kombajny i ładowarki oraz różnego rodzaju osprzęt do nich. Do niezawodnej i nieprzerwanej pracy konieczny jest dobry stan techniczny maszyn. Jedną z podstawowych, wymienialnych części jest filtr hydrauliczny. Stosuje się go w ciągnikach i maszynach rolniczych w celu zapewnienia czystości cieczy roboczej. To jednak nie jedyna jego rola – ma on więcej zastosowań.

Filtr hydrauliczny w ciągnikach należy systematycznie i skrupulatnie wymieniać. Zapewnia to jego odpowiednią pracę. Zanieczyszczony może bowiem doprowadzić do złożonej awarii maszyny. Eksploatacja tej części nie jest skomplikowana. By zminimalizować ryzyko jej uszkodzenia w trakcie użytkowania, należy stosować wyłącznie oryginalne filtry. Klienci często zastanawiają się nad tym, jakie części wybierać i który producent jest obecnie wiodącym na polskim rynku części i komponentów do maszyn rolniczych. Postaramy się odpowiedzieć na nurtujące pytania w tym artykule.

Filtr hydrauliczny w ciągnikach i maszynach – jaka jest jego rola?

Filtr hydrauliczny w ciągnikach i maszynach rolniczych stosuje się głównie po to, by utrzymać w czystości ciecz roboczą. Najczęściej stosuje się go w skrzyniach biegów i wszelkich układach wspomagania. Wykorzystują one bowiem w swojej pracy substancję smarującą (olej). Zadaniem tego rodzaju filtra jest usuwanie na bieżąco wszelkich nieczystości i zabrudzeń z cieczy. Stosowanie filtrów najskuteczniej wspomaga funkcjonowanie całego układu hydraulicznego pojazdu. W przypadku zabrudzenia filtrów można zauważyć spadek mocy maszyny i zwiększony pobór paliwa.

Zanieczyszczenia zagrożeniem dla układu hydrauliki

W płynie hydraulicznym może występować wiele zanieczyszczeń. Obecne w cieczy roboczej stanowią jedną z najczęstszych przyczyn awarii. Jeżeli w maszynie zastosowano filtr wysokiej jakości, bez trudności poradzi on sobie z większością zabrudzeń. Nie straszna mu woda, związki chemiczne, bakterie, a nawet kwasy. Zanieczyszczenia mogą bowiem pochodzić z różnorodnych źródeł. Wśród nich wymienia się przede wszystkim gazy, dostające się do układu poprzez nieszczelne przewody ssące oraz wodę. Ta ostatnia spełnia rolę katalizatora utleniającego.

Szkodliwe mogą okazać się również zwykłe pęcherzyki pary wodnej, zwłaszcza przy wysokich różnicach ciśnienia. Przechodząc do obszaru o wyższym ciśnieniu, implodują i uszkadzają strukturę oleju. Zmniejszają tym samym jego właściwości smarujące. W płynie hydraulicznym nie powinny ponadto pojawiać się elementy wykonane z miedzi i jej stopów. W znaczący sposób przyspieszają one bowiem procesy starzenia się płynów hydraulicznych. Niebezpieczne dla układu okazują się również cząstki ciał stałych. Mogą one jednak dostawać się do układu podczas montażu i konserwacji oraz w trakcie pracy całego systemu. Wnikają do układu zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz, zazwyczaj poprzez niesprawne uszczelnienia. Powstają najczęściej w wyniku korozji, erozji, kawitacji (zmniejszenia ciśnienia i przemiany fazy ciekłej w gazową), abrazji (ścierania).

Filtr hydrauliczny w ciągnikach i maszynach rolniczych – filtry powrotne i puszkowe

Filtr hydrauliczny w ciągnikach może przybierać różnorodne formy. Wiele zależy przede wszystkim od jego lokalizacji w układzie hydraulicznym. Filtr powrotny służy do oczyszczania oleju, który do zbiornika spływa prosto z układu hydraulicznego. Najczęściej montuje się go zatem w linii pomiędzy wyjściem układu hydraulicznego a zbiornikiem oleju. Stanowi ostatni element całego układu hydraulicznego. Oczyszcza zatem olej, zanim ten opuści układ i przeleje się do zbiornika. Odpowiednia praca tego rodzaju filtra uniemożliwia przypadkowe zassanie cząstek mechanicznych do układu.

Filtry puszkowe zabezpieczają wrażliwe komponenty układu. Chodzi tu przede wszystkim o zanieczyszczenia, jakie może emitować pompa hydrauliczna. Ten rodzaj filtrów hydraulicznych stosuje się obecnie powszechnie w hydraulice siłowej. Wkład filtracyjny, który umieszczony jest w tym przypadku w stalowej obudowie, jest skrupulatnie zabezpieczony przed uszkodzeniami. Można go również szybko i łatwo wymienić, co stanowi atut szczególnie doceniany przez serwisantów i mechaników. Poszczególne filtry tego rodzaju różnią się między sobą wymiarami, wewnętrzną budową i zastosowaniem, choć na pierwszy rzut oka wydają się niemal identyczne.

Hydrauliczne filtry siatkowe, ssawne i wlewowe

Filtry siatkowe znajdują się w zbiorniku płynu hydraulicznego. Zapobiegają przedostawaniu się owadów i dużych zanieczyszczeń do pompy. Takimi zanieczyszczeniami są wszelkie zabrudzenia, które osiągają rozmiar większy niż 150 mikronów. Mimo wyższej gęstości ten rodzaj filtra nadal jest w stanie wychwycić nawet pęcherzyki powietrza znajdujące się w cieczy roboczej. Tym samym hamuje ich dostęp do obiegu hydraulicznego.

Filtry ssawne zlokalizowane są na przewodzie ssawnym, o czym świadczy już sama ich nazwa. Je również stosuje się w celu ochrony wszystkich elementów układu. Chronią przede wszystkim pompę. Nie należy ich jednak umieszczać bezpośrednio przed pompą, gdyż sprzyja to zjawisku kawitacji (podciśnienia). Ssawny filtr hydrauliczny w ciągnikach rolniczych może posiadać obudowę lub nie. Filtry z obudową umieszczane są poza zbiornikiem cieczy. Powinien on mieć odpowiednio dobrany przepływ do parametrów maszyny. Zwykle wkład filtrujący wykonuje się z siatki, papieru lub włókna na bazie włókien szklanych.

Filtry wlewowe oczyszczają ciecz oraz uzupełniają poziom powietrza w zbiorniku po zmianie poziomu oleju. Ten rodzaj filtra składa się najczęściej z 3 elementów: filtra wlewowego, złączki i filtra powietrza. Dzięki temu jednocześnie wyłapuje powietrze z otoczenia i je oczyszcza.

Nie tylko filtry hydrauliczne…

Zakup maszyny rolniczej wiąże się z koniecznością zapoznania się z zasadami jej sprawnego działania i eksploatacji. Do prawidłowej pracy ciągnika, traktorów i innych pojazdów rolniczych niezbędne są sprawne oraz odpowiednio dobrane do modelu pojazdu akcesoria oraz komponenty wchodzące w skład poszczególnych układów. Zadaniem wszystkich filtrów w pojazdach rolniczych jest oczyszczanie z zanieczyszczeń różnorodnych układów. Filtry hydrauliczne w ciągnikach i maszynach wykorzystywanych w pracy na roli nie są zatem jedynymi, jakie powszechnie stosuje się w tego rodzaju pojazdach.

Jednym z takich niezastąpionych elementów jest filtr oleju. Montowany jest w każdej maszynie rolniczej napędzanej paliwem. Olej silnikowy również może zawierać zanieczyszczenia. Ich zaleganie w poszczególnych częściach układu może prowadzić do uszkodzenia silnika maszyny. Podobnie jak filtr hydrauliczny w ciągnikach, również i ten należy systematycznie kontrolować i wymieniać. Z kolei dzięki filtrom powietrza w ciągniku i filtrom kabinowym powietrze jest wolne od zanieczyszczeń. To istotne nie tylko dla prawidłowego funkcjonowania maszyny, ale również dla zdrowia samego rolnika. Pracując ciągnikiem z rozsiewaczem lub kombajnem, można w łatwy sposób uniknąć nadmiernego wdychania pyłków zbóż lub unoszącego się kurzu.

Gdzie zamówić oryginalne filtry? – filtr oleju, powietrza, paliwa i ich wymiana

Zastanawiając się nad tym, jak przygotować ciągnik do sezonu, warto rozważyć ofertę filtrów producenta John Deere. Komponenty powinny być idealnie dopasowane do określonego modelu maszyny. Muszą ponadto posiadać odpowiednie parametry i spełniać określone modelem wymagania. Dotyczą one przede wszystkim takich cech jak efektywność filtracji czy maksymalna ilość zanieczyszczeń. Warto zatem w eksploatacji tych pojazdów stosować oryginalne części. Nawet mimo dużego wyboru zamienników i ich z pozoru atrakcyjnych cen. Pojazdy rolnicze są bowiem stosunkowo drogie, a ich zakup stanowi znaczną inwestycję. Dbałość o dobry stan techniczny oraz systematyczną wymianę takich części jak filtr hydrauliczny w ciągnikach gwarantuje długotrwałą pracę pojazdu.

Wybór wysokiej jakości filtrów hydraulicznych oraz oryginalnych komponentów to jednak nie wszystko. Należy ponadto zadbać o ich odpowiednią wymianę i opiekę techniczną nad całym pojazdem. Podczas wymiany komponentów i części warto korzystać ze wsparcia specjalistów. Oferują oni swoje usługi w profesjonalnych warsztatach oraz serwisach maszyn rolniczych. Wybierając oryginalne filtry, należy ponadto ściśle stosować się do zaleceń producentów. One z kolei określają częstotliwość ich wymiany. Istotna jest także dbałość o jakość wlewanego oleju i jego właściwy dobór do rodzaju i parametrów maszyny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Menu głowne

665 199 755