Filtr powietrza w ciągniku – jakie są rodzaje i jak o nie dbać?

Filtr powietrza w ciągniku jest często elementem zaniedbywanym. Troska o jego stan techniczny przyczynia się natomiast do wydłużenia żywotności nie tylko samego ciągnika, ale i pozostałych części maszyny.

Gdy filtr powietrza w ciągniku jest zapchany, zanieczyszczenia mają wolną drogę do niemal wszystkich zakamarków pojazdu. Docierają do układu wtryskowego, chłodnicy i silnika. Tam dokonują podstępnych zniszczeń. Pamiętając o odpowiedniej dbałości o stan techniczny pojazdu, minimalizujemy niemalże do zera ryzyko wystąpienia wielu awarii.

Przygotowanie ciągnika do sezonu

Przed rozpoczęciem prac w polu, powinniśmy upewnić się, że nasz sprzęt jest do tego gotowy. Niejednokrotnie bywa bowiem tak, że rolnik po zakończeniu żniw umieszcza swój ciągnik w garażu i niejako o nim „zapomina”. Dla pojazdu pozostawionego bez opieki zima może okazać się zgubna. Zwłaszcza gdy podczas sezonu przejechał mnóstwo motogodzin. Jak przygotować ciągnik do sezonu? Możesz to zrobić szybko i łatwo!

Zanim pozwolimy odpocząć maszynie, powinniśmy dokładnie ją umyć. Najlepiej wykonać to przy użyciu myjki ciśnieniowej lub sprężarki powietrza. Dzięki temu dotrzemy do wszystkich, nawet tych trudno dostępnych, miejsc. Konieczne jest również sprawdzenie stanu technicznego maszyny. Wymieńmy wszystkie zużyte lub zepsute części, wyczyśćmy lub wymieńmy filtry w ciągniku, uzupełnijmy oleje i nasmarujmy ruchome elementy robocze. Filtry najczęściej wymienia się po osiągnięciu wartości 250 przepracowanych motogodzin. Jednak, gdy stan filtra tego wymaga, powinniśmy dokonywać wymiany częściej. Pamiętaj o tym, by wybierać produkty odpowiedniej jakości i pochodzące od sprawdzonych dostawców. Filtry do ciągników możesz kupić w naszym sklepie.

Filtr powietrza w ciągniku – rodzaje

Filtr powietrza w ciągniku jest istotnym podzespołem. Dzięki niemu możliwe jest oczyszczenie powietrza z zarówno drobnych, jak i całkiem sporych zanieczyszczeń. Powietrze w pracy ciągnika jest bowiem niezbędne.

Pierwsze filtry powietrza były po prostu sitkiem, które zbierało kurz i wszelkie zanieczyszczenia. Trzeba było je bardzo często czyścić, ponieważ zalegający brud utrudniał pracę silnika. Obsługa tego rodzaju części była czasochłonna i uciążliwa. Nowoczesność wyszła naprzeciw potrzebom rolników. Współczesne filtry są niewielkie, a ich czyszczenie nie wymaga większych nakładów sił i środków. Obecnie filtry powietrza dzieli się na mokre i suche. Bez względu jednak na to, jaki posiadamy filtr powietrza w ciągniku, powinniśmy poświęcać mu sporo uwagi. Zaprocentuje to brakiem awarii, a w naszej kieszeni zostanie przynajmniej kilkadziesiąt złotych, które musielibyśmy wydać na nowe części.

Mokry filtr powietrza w ciągniku ma formę walca. Składa się z obudowy i misy. Do misy wlewamy olej, który roztapia mniejsze zanieczyszczenia. Dzięki kąpieli olejowej ciecz osadza się na elementach filtrujących i wraca do misy. Stąd nazwa tego rodzaju filtrów – mgła olejowa jest istotnym elementem ich pracy. We wnętrzu znajduje się wkład filtrujący z gąbki, drutu lub plastiku. Jego częścią stałą jest również monocyklon. Ma on za zadanie usuwać duże zanieczyszczenia w taki sposób, by nie przedostały się one nawet do wnętrza filtra. Koniecznie musimy systematycznie sprawdzać stan oleju. Musi on być nie tylko dobrej jakości. Nigdy nie może go zabraknąć! Gdy chcemy oczyścić zbiornik osadniczy, powinniśmy odkręcić śrubę i zdjąć pokrywę filtru oraz wyjąć zbiornik. Myjemy go wyłącznie w oleju silnikowym. Pracując w dużym zapyleniu, możemy wlać do misy aż 75 cm3 oleju, nie przekraczając jednak pod żadnym pozorem tej dawki maksymalnej.

W przypadku filtra suchego filtracja zachodzi bez wykorzystania żadnej cieczy. Wkłady filtrujące można zatem wytrzepać i odkurzyć. Ich budowa jest zbliżona do filtrów mokrych. Kształtem przypominają walec, ale nie posiadają misy. Cechą charakterystyczną jest siatka i gumowe brzegi obudowy. Zabezpieczają one wkład filtra przed zassaniem. Filtr ten może być dodatkowo wyposażony w czujnik zapchania, co ułatwia jego wymianę.

Awarie i usterki

Mimo że filtr powietrza w ciągniku rzadko się psuje, może doprowadzić do wystąpienia poważnej awarii. Ta skutkuje natomiast najczęściej unieruchomieniem maszyny. Unieruchomienie pociąga za sobą straty dla rolnika. Nie mając sprawnego sprzętu, nie może on przecież pracować. Dlatego też tak istotna jest dbałość o odpowiednio dobry stan techniczny wszystkich elementów maszyny.

Duże wysilenie silnika może skutkować osłabieniem jego siły. Kierowca odczuje wobec tego spadek mocy ciągnika i zauważy wzrost ilości spalanego paliwa. To pierwsze oznaki, że z naszym sprzętem nie dzieje się dobrze. Problem może tkwić właśnie w filtrze powietrza. W drugiej kolejności maszyna może nam „gasnąć”, zwłaszcza podczas wymagającej pracy. Gdy filtr przepuści zanieczyszczenia, może dojść do wystąpienia poważnych awarii.

Najczęstszymi z nich są: awarie turbosprężarki, zaworów ssących, komory spalania. W konsekwencji nasza maszyna potrzebować będzie kosztownego remontu silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Menu głowne

665 199 755