Jak przygotować ciągnik do sezonu? By zrobić to dobrze, powinniśmy zaopatrzyć się w konieczną wiedzę i sprzęt. Jeśli obawiasz się, że nie podołasz temu zadaniu, możesz skorzystać z pomocy fachowca. Coraz więcej mechaników zajmuje się kontrolą stanu technicznego również większych maszyn niż samochody osobowe.
Przed wyruszeniem „w pole” każdy rolnik powinien sprawdzić stan swojego sprzętu, który wykorzystuje w pracy na roli. Jak przygotować ciągnik do sezonu? Pierwszą rzeczą, którą właściciel maszyny musi skontrolować, jest ilość wyjeżdżonych przez maszynę motogodzin. Również skrupulatne zapiski mogą okazać się tu pomocne. Jeżeli ich liczba jest na tyle wysoka, że konieczna będzie wymiana filtrów i oleju, powinniśmy to wykonać niezwłocznie.
Spis treści:
Jak przygotować ciągnik do sezonu – wymiana części i smarów
Wymiana filtrów i olejów jeszcze przed wystąpieniem objawów usterek, a więc czysto profilaktycznie, pomaga uniknąć wystąpienia poważnych awarii ciągnika. Pamiętajmy, aby wykorzystywać wyłącznie części dobrej jakości, od sprawdzonych producentów. Filtry możesz kupić w naszym sklepie.
Wymiana filtrów i oleju w ciągniku powinna być jak nawyk. Po osiągnięciu wartości motogodzin, którą producent określił jako maksymalną, niezwłocznie wykonujemy tę wymianę. Gdy stosujemy się do instrukcji, zawsze zdążymy z serwisem maszyny na czas. Wszystkie stare filtry powinniśmy wymienić na ich nowe odpowiedniki. Filtr powietrza w ciągniku jest najczęściej najbardziej zanieczyszczony. Wszystko ze względu na warunki, w jakich przychodzi mu pracować. Rzadko jeździmy bowiem ciągnikiem po asfaltowych drogach. Jego „środowiskiem naturalnym” są zakurzone pola. W starszych ciągnikach, w których zbiorniki paliwa są metalowe, musimy zadziałać nieco inaczej. Powinniśmy dodatkowo je opróżnić i wyczyścić, ponieważ to one bywają głównym źródłem zanieczyszczeń.
Na uwagę zasługuje również filtr oleju. Możemy go samodzielnie zdemontować i zamontować. Konieczne jest jednak nasmarowanie uszczelki filtra czystym olejem, przed dokręceniem części. W przypadku tzw. bąków, czyli wirnikowych filtrów oleju, potrzebna może okazać się pomoc specjalisty. Wymiana tej części nie jest już bowiem tak prosta. Koniecznie sprawdź również olej skrzyni biegów w ciągniku. Ponieważ najczęściej jest on wspólny z zewnętrznym układem hydrauliki, również podatny jest na zabrudzenia.
Smar w ciągniku wykorzystywany jest do smarowania łożysk, sworzni, przekładni. Pełnią one również rolę uszczelniającą i tłumią hałasy. Obecnie mamy tak bogaty wybór olejów do smarowania, że warto sięgnąć po ten z wyższej półki. Nie sugerujmy się staromodnymi poglądami, które mówią, że ciągnik „spali” wszystko.
Chłodnica i wtryski
W sezonie zimowym kurz i brud zalega miesiącami na żeberkach chłodnicy. Nie sprzyja to efektywnemu odprowadzaniu ciepła podczas jej pracy. Ponadto, wszelkie zanieczyszczenia w znacznym stopniu przyczyniają się do rdzewienia tej jakże ważnej części. Tuż po pracach polowych oraz przynajmniej raz w miesiącu poza sezonem, powinniśmy skierować w jej stronę strumień powietrza. Takie systematyczne „przedmuchanie” pozwoli na utrzymanie jej w jak najlepszym stanie technicznym.
Warto również na bieżąco kontrolować stan płynu chłodniczego. Chodzi tu nie tylko o jego ilość, ale i jakość. Wymieniajmy go skrupulatnie. Nie dolewajmy zwykłej wody, ale tę demineralizowaną i przystosowane specjalnie do tego celu płyny.
Układ wtryskowy w ciągniku jest bardzo czuły na zabrudzenia. Uniknąć ich pomaga dobrze funkcjonujący filtr. Jeśli zaniedbamy ich wymianę, do układu dotrą nieczystości, które mogą spowodować nieprawidłowości w pracy maszyny. Wobec tego konieczna może się okazać wymiana końcówek wtrysków i pompy wtryskowej. Nie oszczędzajmy zatem na filtrach. To one zatrzymują bowiem większość zabrudzeń, które mogłyby przedostać się dalej, do kolejnych układów.
Czyszczenie ciągników
Oczywiste jest, że po zakończeniu sezonu cały ciągnik powinniśmy umyć. Wykonajmy to najlepiej jeszcze przed zimą, by uniknąć ryzyka siarczystych mrozów, które mogą przyczynić się do wystąpienia korozji. Jak myć ciągnik?
Do umycia ciągnika możemy wykorzystać myjki ciśnieniowe, ale nie kierujmy silnego strumienia wody bezpośrednio na delikatne jego części. Powinniśmy tego unikać w stosunku do: alternatora, regulatora, rozrusznika, przewodów i chłodnicy. Dobrą alternatywą będzie sprężone powietrze. Pozwoli to uniknąć przerwania przewodów, przebicia chłodnicy, a nawet wystąpienia spięć w układach.
Dbałość o stan techniczny
Wiemy już, jak przygotować ciągnik do sezonu, ale co się stanie, gdy zaniedbamy te przygotowania? Dzięki wykonywaniu regularnych serwisów ciągnika ograniczamy ryzyko jego unieruchomienia. Każdy przestój maszyny w trakcie sezonu naraża rolnika na duże straty. Jednak, gdy nie dbamy w odpowiedni sposób o prawidłowy stan techniczny pojazdu i jego elementów, sami jesteśmy sobie winni. Ciągnik psuje się na naszych oczach i na nasze życzenie. Aby tego uniknąć, warto poświęcić kilka chwil uwagi maszynie, która dla nas zarabia.