Nowoczesna technologia w ciągnikach Massey Ferguson optymalizuje osiągi oraz wydajność silnika i wszelkich innych układów. Prężna współpraca serca maszyny rolniczej z hydrauliką i przekładniami sprzyja zmniejszeniu poziomu zużycia paliwa i maksymalizuje produktywność. Atuty te rolnik dostrzega nie tylko podczas swojej pracy w kabinie operatora, ale również już po zakończeniu sezonu, gdy zbiera plony, o które długotrwale dbał. To wszystko bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne i przy jego najmniejszym nakładzie sił fizycznych.
Maksymalna wydajność, optymalna prędkość robocza, precyzja, cyfryzacja – to główne cechy nowoczesnego rolnictwa. Jak zastosowana technologia w ciągnikach Massey Ferguson wpływa na codzienne funkcjonowanie maszyny w gospodarstwie rolnym, niezależnie od jego rozmiaru i charakteru? Różnorodne funkcje i udogodnienia dotyczą nie tylko sposobu działania samego silnika i napędu, choć z pewnością to one zasługują na szczególną uwagę. Pracę rolnika ułatwiają jednak również specjalne przekładnie, system automatycznego sterowania, wytrzymałe amortyzatory i powszechnie dostępne aplikacje gromadzące dane. Wszystkie z tych elementów stanowią chleb powszedni innowacyjnego rolnika.
Spis treści:
Silnik AGCO POWER i przekładnia DYNA-4 we flocie nowoczesnego gospodarstwa
Innowacyjne technologie Massey Ferguson dotyczą funkcjonowania i wydajności silnika, układu napędowego oraz kierowniczego. Serce ciągników rolniczych Massey Ferguson AGCO POWER zaprojektowane zostało z myślą o spełnieniu najwyższych i najnowszych wymagań dotyczących norm emisji spalin Stage V oraz ochrony środowiska naturalnego podczas uprawy roli. Wysoki moment obrotowy i stała dostępna moc to główne atuty opisywanego silnika. Czterocylindrowy silnik najnowszej generacji o pojemności ponad 4 litrów napędza wiele modeli ciągników marki Massey Ferguson. Głównie serii MF 5600, 9S, 8700, 8S. Posiada układ wtryskowy Common Rail oraz bezobsługowy system oczyszczania spalin SCR all-in-one. To skrót oznaczający Selektywną Redukcję Katalityczną. To proces, w którym szkodliwe dla otoczenia i środowiska tlenki azotu redukowane są do postaci wody i azotu.
Przekładnia skrzyni biegów DYNA-4 umożliwia bezsprzęgłowe przełączanie 16 biegów jazdy do przodu i 16 do tyłu. Ta technologia Massey Ferguson doceniana jest przede wszystkim przez operatorów maszyn rolniczych producenta. Bez użycia sprzęgła podczas pracy sprzętu można osiągnąć niezwykle wysoki poziom wydajności i produktywności. Sprawna konstrukcja przekładni zapewnia ponadto rolnikowi kontrolę i wygodę.
Technologia w ciągnikach Massey Ferguson (MF) – zarządzanie wydajnością, prędkością maszyny i mocą silnika, przekładnia Semi-Powershift DYNA-VT
W przekładni typu Semi-Powershift zastosowano sześć możliwości przełożeń Dynashift. Są one optymalnie zestopniowane w czterech zakresach. Ich zmiana odbywa się płynnie, bez użycia pedału sprzęgła. Z kolei bezstopniowa przekładnia Dyna-VT to system przenoszenia mocy, wyznaczający nowy standard łatwości i precyzji obsługi maszyn w branży rolniczej. To najbardziej zaawansowana przekładnia napędowa. Jest również niezwykle prosta w obsłudze, a wyposażenie jej w monitor niskich obrotów silnika pozwala zapobiec nieprawidłowej pracy serca maszyny. Superwizor zostaje uruchomiony zawsze wówczas, gdy spada prędkość obrotowa silnika. Co za tym idzie, prędkość jazdy silnika może zostać automatycznie zmniejszona, nawet przy zwiększonym obciążeniu silnika, bez straty mocy.
Wśród głównych zalet przekładni Dyna-VT rolnicy wymieniają przede wszystkim możliwość nieograniczonej pracy w przedziale od 0,3 do 40 km/h, optymalizację momentu obrotowego silnika zależnie od potrzeb i warunków związanych z rodzajem wykonywanych prac, dwa tempomaty i łatwe sterowanie. Przekładnię obsługuje się bowiem za pomocą pedału gazu, dźwigni lub pracuje ona w trybie automatycznym. To niejako funkcja sprzęgła w hamulcu z regulacją reakcji na pedale gazu. Za pośrednictwem przekładni możliwe staje się ponadto włączanie i wyłączanie turbosprzęgła.
Wygoda operatora kabiny – technologia w ciągnikach marki Massey Ferguson – zaawansowane sterowanie traktorem, joystick, amortyzacja
Nowoczesna technologia w ciągnikach Massey Ferguson obejmuje również proces gromadzenia i zarządzania danymi. Wśród innowacyjnych rozwiązań optymalizujących procesy produkcyjne, zwiększających wydajność i oszczędność gospodarstwa oraz dbających o bezpieczeństwo danych rolnika należy wymienić przede wszystkim Datatronic 5, Fieldstar 5, kontrolę sekcji dla narzędzi ISOBUS, system MF Connect.
Datatronic 5 to serce systemu, intuicyjny terminal z ekranem dotykowym. Pozwala dogodnie zarządzać funkcjami nie tylko ciągników rolniczych, ale również kombajnów zbożowych Massey Ferguson i innych maszyn producenta. To również pełna kontrola gwarantowana rolnikowi nad wszystkimi narzędziami i osprzętem kompatybilnym z systemem ISOBUS. System MF Guide umożliwia precyzyjne prowadzenie maszyny rolniczej, z dokładnością do metra, decymetra i centymetra, zwiększając wydajność prac rolniczych. Możliwość zapamiętywania ustawień umożliwia szybsze i sprawniejsze przygotowanie sprzętu rolniczego do rozpoczęcia pracy, zwłaszcza podczas sezonu – każdego dnia. Kontrola sekcji umożliwia aplikację nasion, nawozów lub środków ochrony roślin bez ich nadmiernego, wzajemnego nakładania się. To zatem skrupulatna kontrola granicy pola, zapobiegająca stratom finansowym wynikającym ze zużycia drogocennych środków.
Inni producenci maszyn rolniczych także oferują podobne nowoczesne rozwiązania – Deutz-Fahr, Case IH, New Holland – to tylko niektórzy z producentów, którzy tworzą innowacyjne, precyzyjne rolnictwo (rolnictwo 4.0).
Ciągniki rolnicze Massey Ferguson i wyposażenie opcjonalne maszyn AutoDrive
Ciągniki MF można również wyposażyć w dodatkowe kompaktowe funkcje AutoDrive. W połączeniu z joystickiem multipad, wydajnymi skrzyniami biegów Power control i innowacyjnymi przekładniami zapewniają operatorowi komfort mechaniczny, wynikający z braku konieczności kontroli sposobu funkcjonowania zaawansowanej technologicznie maszyny rolniczej. Automatyczna zmiana biegów odbywa się płynnie, z niskim zużyciem paliwa, dostosowanym optymalnie do obciążenia i prędkości maszyny.
Funkcja AutoDrive umożliwia bezproblemową, w pełni zautomatyzowaną zmianę biegów. Pracuje w dwóch trybach: AutoDrive Power i AutoDrive Eco. W pierwszym trybie zmiana przełożenia Powershift następuje przy 2100 obrotach/min. W drugim – przy wartości już 1500 obrotów/min.